قیر امولسیون زود شکن و دیرشکن

توسطمدیریت

قیر امولسیون زود شکن و دیرشکن

قیر امولسیون زود شکن (RAP) مخفف عبارت “Rapid-Setting Anionic Emulsion Polymerized Asphalt Cement” است که یکی از انوع از قیرهای امولسیون است.
قیر امولسیون زودشکن با استفاده از پلیمرهای آنیونیک تولید می‌شود که باعث افزایش مقاومت و سختی قیر می‌شود.
قیر امولسیون تندشکن یا زودشکن دارای سرعت تبخیر بسیار سریع است و در کوتاه‌ ترین زمان ممکن آب موجود در آن تبخیر می‌شود. به دلیل سرعت تبخیر و تبدیل شدن مایع قیر امولسیون زودشکن به جامد، برای پوشش روسازی و سدسازی در جاده‌ها و فرودگاه‌ها مناسب است. همچنین، قیر امولسیون زودشکن دارای رطوبت پذیری پایینی است که باعث می‌شود در مقابل آب و رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد.

قیر امولسیون دیر شکن (SS) مخفف عبارت “Slow-Setting Anionic Emulsion Polymerized Asphalt Cement” است که یک نوع از قیرهای امولسیونی است. این نوع قیر امولسیونی نیز با استفاده از پلیمرهای آنیونیک تولید می‌شود که باعث افزایش مقاومت و سختی قیر می‌شود. اما بر خلاف قیر امولسیون زود شکن، قیر امولسیون دیر شکن دارای سرعت تبخیر کندی است و زمان بیشتری برای تبدیل به حالت جامد نیاز دارد. این ویژگی باعث می‌شود که زمان تردد خودروها و پیاده‌روی در روی این نوع از قیر بیشتر از سایر نوع قیرهای امولسیونی باشد.

 قیر امولسیون دیر شکن به دلیل دارا بودن خاصیت سرعت تبخیر آهسته آب موجود در آن، مناسب برای پوشش روسازی جاده‌ها و فرودگاه‌ها است که در آنها نیاز به مقاومت و پایداری بیشتری در برابر ترافیک و وزن خودروها و همچنین مقاومت در برابر آب و رطوبت وجود دارد.

قیر امولسیون دیر شکن با قیر امولسیون زود شکن چه تفاوتی دارد؟

تفاوت اصلی بین قیر امولسیون دیر شکن (SS) و قیر امولسیون زود شکن (RAP) در سرعت تبخیر آنها است. قیر امولسیون دیر شکن دارای سرعت تبخیرآهسته است که زمان بیشتری برای تبدیل به حالت جامد نیاز دارد، در حالی که قیر امولسیون زود شکن دارای سرعت تبخیر بسیار سریع است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حالت جامد تبدیل می‌شود.

با توجه به این تفاوت، هر کدام از این دو نوع قیر امولسیونی برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. قیر امولسیون دیر شکن به دلیل دارا بودن سرعت تبخیر کند، مناسب برای پوشش روسازی جاده‌ها و فرودگاه‌ها است که در آنها نیاز به مقاومت و پایداری بیشتری در برابر ترافیک و وزن خودروها و همچنین مقاومت در برابر آب و رطوبت وجود دارد. در حالی که قیر امولسیون زود شکن به دلیل داشتن سرعت تبخیر بسیار سریع مناسب برای پوشش روسازی و سد سازی در جاده‌ها و فرودگاه‌ها است که در آنها نیاز به زمان کوتاهی برای جمع آوری سطح کار و بازگشت به فعالیت اولیه است.

 

درباره نویسنده

مدیریت editor

دیدگاه‌ها بسته شده اند.
09123455019